RAI Data Centrum – RDC

RDC, het zogeheten RAI Data Centrum, biedt klanten eenvoudige en veilige toegang tot applicaties en webdiensten. Omdat de dienstverlening draait om vertrouwelijke informatieuitwisseling met verscheidene serviceproviders heeft RDC behoefte aan een geavanceerde identity en access management oplossing.

RDC

De uitdaging

BOVAG, de brancheorganisatie in de mobiliteit, en de RAI Vereniging die automobiel en onderdelen importeurs en handelaars vertegenwoordigt zijn gezamenlijk eigenaar van RDC. Deze one-stop dienstenorganisatie in de automobielbranche biedt applicaties en diensten aan duizenden gelieerde organisaties in de BeNeLux, waaronder automobiel producenten, importeurs, dealers, verzekeraars, lease en verhuurbedrijven.

Automobielbedrijven verkrijgen toegang tot een scala aan IT diensten die RDC en andere aanbieders beschikbaar stellen. Het gebruik van meerdere aanbieders vereist echter verschillende authenticaties, waardoor gebruikers meerdere gebruikersnamen en wachtwoorden moesten onthouden. Veel van de bedrijven die RDC bedient hadden slechts één account dat door medewerkers werd gedeeld. Het gevolg was dat  medewerkers potentieel toegang hadden tot vertrouwelijke informatie of simpelweg over meer rechten beschikten dan noodzakelijk.

BOVAG en RAI hebben RDC gevraagd een oplossing te creëren die eenvoudiger toegang via single sign-on mogelijk maakt, terwijl er betere controle over de toegang moest worden verkregen. RDC heeft hiervoor Network Solutions Nederland (NSNL) geraadpleegd, een bedrijf dat zich specialiseert in identity en access management oplossingen. Samen kozen zij voor de producten van NetIQ.

NetIQ’s oplossing

NSNL heeft de NetIQ Access Manager en Identity Manager geïnstalleerd en daarnaast een dynamische “web application launcher” gebouwd om gebruikers toegang tot diensten te geven. RDC beheert gebruikersaccounts nu via Identity Manager, waarmee de administratie werd teruggebracht door de synchronisatie met achterliggende systemen. Daarnaast heeft RDC een nieuw identity en access management model geïmplementeerd, waarbij ieder individu als gebruiker te onderscheiden is. Daarnaast heeft NSNL geholpen bij het overeenkomstig deze nieuwe benadering herstructureren van het business model en de bedrijfsprocessen.

Gebaseerd op deze nieuwe structuur heeft RDC inmiddels een federatief model geïmplementeerd, waardoor haar rol als identity provider gescheiden kan worden van die van service provider. Gebruikers melden zich aan via het RDC portaal waarbij Identity Manager ze authenticeert voor alle relevante diensten, ongeacht de aanbieder hiervan. Elke gebruiker ontvangt een Mobi-ID gekoppeld aan zijn of haar bedrijf en bepalend voor de diensten die toegankelijk zijn. Als de gebruiker van bedrijf verandert of werkzaam is voor meerdere bedrijven, blijft hetzelfde Mobi-ID van toepassing, maar is de toegang tot diensten afhankelijk van de rol die wordt vervuld.

Resultaten

“Met slechts één self-service platform voor gebruikersbeheer kunnen serviceproviders zich focussen op de ontwikkeling van beter gepersonaliseerde diensten, in plaats van resources te wijden aan gebruikersbeheer,” zo zegt Lucas van Rijen, verantwoordelijk voor product management en exploitatie bij RDC. “Men is ook in staat gebruikspatronen te analyseren, hetgeen het mogelijk maakt om diensten doelgerichter in te zetten.”

RDC verwacht 70 tot 80 procent van de mobiliteitsdiensten op haar systemen aan te kunnen sluiten, wat neerkomt op honderden diensten, tienduizenden bedrijven en honderdduizenden gebruikers die online zijn dankzij een Mobi-ID. Bedrijven zijn in staat de diensten en informatie die haar personeel mag benaderen eenvoudig in te stellen via één dashboard.

“De NetIQ software heeft RDC een geavanceerd, veilig en schaalbaar platform gegeven dat de manier waarop gebruikers, bedrijven en service providers in de mobiliteitsindustrie met elkaar samenwerken verandert.” zegt van Rijen. “Met individuele log-ins kunnen bedrijven de individuele prestatieniveaus bewaken om te garanderen dat medewerkers juist zijn opgeleid, wat bijdraagt aan de professionaliteit van de branche. Voor eindgebruikers draait alles om het gebruiksgemak. In plaats van alle informatie bij elkaar te moeten zoeken, organiseert de branche zich om aan de behoeften tegemoet te komen – en NetIQ technologie maakte dit mogelijk.”

 

Zie deze link voor de volledige, Engelstalige NetIQ versie van dit referentieverhaal.

Of bekijk de, eveneens Engelstalige PDF door NetIQ: netiq_css_rdc

 

En bekijk ook de presentatie door Lucas van Rijen van RDC op Youtube.