Biomet

De Biomet Europe Group is een volledige dochteronderneming van Biomet Inc. in Warsaw, Indiana (USA), en heeft zijn hoofdkwartier in Dordrecht (Nederland). Biomet is met 22 filialen vertegenwoordigd in Europa. Het behoort tot de Biomet Group die wereldwijd actief is. Het bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en verkoop van producten voor de therapie van bot- en zacht weefselziektes, met inbegrip van gewrichtsvervanging, trauma, rug, cementeersystemen en biomaterialen.

Biomet

Biomet Europe combineert op een ideale wijze de competenties van een leider in het ontwerpen en produceren van orthopedische implantaten met specifieke, farmaceutische kennis en vaardigheden met betrekking tot biomaterialen en medicijnen.

De ICT omgevingen van Biomet Europe en Biomet Nederland zijn zeer specialistisch, net als het vakgebied van Biomet. De systemen die in gebruik zijn, zoals een document management systeem, CRM, content management, etc, alsmede de SAP implementatie zijn specifiek ingericht om aan de wensen van Biomet en haar klanten te voldoen. Daarnaast is veiligheid een heel belangrijk speerpunt voor Biomet. Omdat de opgeslagen informatie zeer veel vertrouwelijke gegevens bevat is Biomet dan ook verplicht om te voldoen aan diverse wet- en regelgeving zoals SOX etc.

De uitdaging

Biomet Europe en Biomet Nederland willen digitale diensten m.b.t. product- en verkoopinformatie, etc. delen met haar medewerkers, externen, partners en relaties. Deze informatie wordt opgeslagen in verschillende toepassingen, waaronder web-gebaseerde zoals CRM, ERP, SAP e.d. Om dit veilig te realiseren wil Biomet deze personen kunnen identificeren en kunnen vaststellen dat ze zijn wie ze zeggen te zijn, dit om zeker van te zijn dat ongeautoriseerde toegang is uitgesloten. Om deze reden worden in alle toepassingen de nodige gebruikers aangemaakt. Gebruikers onderhouden wordt een steeds grotere belasting voor de ICT dienst. Omdat de aanmaak van deze gebruikers plaatsvindt door verschillende organisaties die verantwoordelijk zijn voor deze gebruikers is veel informatie inconsistent, onvolledig of zelfs ontbrekend.

De aanmaak van gebruikers is voornamelijk gebaseerd op informatie via email aan de ICT dienst. Sommige toepassingen vereisen goedkeuring door het management. In dat geval wordt een ondertekend formulier (papier) uitgewisseld. Vervolgens maakt de ICT dienst deze gebruikers in de verschillende systemen aan.

De oplossing

Bestaat uit een identity management systeem met gedelegeerd beheer, waarbij de gebruikers nog maar op één plaats worden aangemaakt en gemuteerd. De wijzigende kenmerken, rollen en rechten worden hiermee automatisch aan de informatiesystemen doorgegeven. Door de snelle acceptatie van de diverse functionaliteiten heeft het project al snel een grotere scope gekregen.
Identity Management is ingezet voor koppelingen naar SAP-HR, SAP-CUA (BW en R/3) Lotus Notes, ADS, Compass enz.
Als vast onderdeel is de User Application ingezet voor Self Service en Workflows.
Daarnaast is een authenticatie omgeving opgezet waarvan Access Manager, VPN en WLAN gebruik maken.
De Access Manager ontsluit Citrix, SharePoint, Lotus WebMail en diverse SAPPortals alsmede de User Application.